Khamis, 14 Julai 2011

~Kesukaran Mencari Keikhlasan Diri~

Wah...tajuk entry kali sesuatu yang ke'islamic' sikit..huhuk..tetiba masuk scene yang sedih..tahun 2011..semua telah berubah..kalau korang rasa nak baca sila lah terus kan membaca..ni kategori luahan perasaan yang dipendam terlalu lama..tak tahu hingga bila keikhlasan itu akan datang...aku tak paksa korang untuk baca entry ni..cz ni hanya luahan hati aku yang terlalu tak mampu menanggung tahan sakit ati giler...

aku baca satu buku, Indahnya kematian..terlalu menusuk setiap susun perkataan yang terkandung di dalamnya..banyak mengajar kite..tapi hingga tak dapat nak habiskan..nama pun buku ke islamik kan..teruk toll...

k pape pun..berkaitan dengan tajuk entry di atas..terdapat sesuatu yang hingga sekarang aku still susah nak dapatkan keikhlasan dalam diri..pernah tak korang rasa satu benda tu, makin di ingat korang sakit hati tahap gaban, sakit hati tahap Power rangers, sakit hati yang terlampau..giler punyer sakit ati..Ya Allah..aku pun tak tahu nape..aku giler sakit ati hingga perasaan yang marah itu..akan buat aku sakit hati yang terlalu dalam..air mata pun dah tak mampu untuk mengalir...

~k start mood sedoh wokey~

Selama aku start bekerja lepas dari zaman belajar aku..tak pernah aku nak berkira dengan setiap kerja yang diberi..aku ingat..dulu waktu jadi kerani engineering, aku selalu balik lewat hingga 10 malam dan kadang tu, hingga 3 pagi aku balik..tapi aku tak pernah merungut..hingga kini..tapi tahun 2011 smuanya berubah..dan aku terus berubah..kerana hati aku terlalu sakit...


 ~ngeh..ngeh..comueil rabbitiol nie~ 

Ya Allah sukarnya untuk aku dapatkan keikhlasan dalam hati..setiap kali aku bangun tido..setiap hari aku melangkah keluar rumah, aku akan terus berdoa moga aku mampu untuk menyelesaikan kerja aku..walaupun hati aku tidak pernah rela untuk membuatnya lagi..

Mungkin orang tak akan faham..tapi hati aku terlalu sakit..terlampau sakit...aku tak pernah mimpikan dan impikan anugerah..tak terlintas untuk dapat APC (Anugerah pekerja cemerlang) cume tolong lah hargai..tapi apa yang aku buat semua dipertikai kan seperti apa yang aku buat, bukan aku buat (eh korang paham ke ea) terima kasih kerana meneruskan bacaan...

Aku tak tahu nak cakap macam mana, mungkin semua akan kata aku mengungkit kerja yang aku buat..ye memang, aku ungkit, aku pun susah giler nak dapatkan keikhlasan hati aku..aku tahu, mak bapak aku, adik aku, kakak aku..husband aku pun dah bagi nasihat banyak kali..redha jela nana oii...bukan rezeki kita..nak buat macam mana kan..sabar jela..

Ya allah, memang aku bersabar, aku terlalu bersabar dari dulu, kini dan selamanya..pernah ke aku xbesabar, aku adalah pekerja contoh dalam bab sabar ni...(huhu ciri2 riak tuh..) ok teruskan lagi...

Biar aku direct to the point sudah..aku seorang kuli buat kerja akaun..kawan aku pulak bercuti kuli buat bayaran..dia cuti bersalin..selama ni, orang yang jadi kuli pape pun, klu dah nama cuti bersalin, selama 2 bulan tolong buat kerja dia..akan dapat bonuss borganza beb..xkira 10sen ke 5 sen yang penting dapat bonus kan..

satu lagi...peraturan nak dapat bonus ni, orang tu xboleh balik awal..orang tu kena buat kerja kawan yang cuti selepas waktu bekerja..so satu hari kite kena buat keje kita lakan..baru kerja dia..betul kan?? pastu 28 hari tak leh amik cuti..xkira la ko nak tertonggeng ke apa ke..ko tak boleh apply cuti..kecuali dah ko demam mcm nak mampus, baru ko boleh amik MC..betul kan???\

Jadi..di sini, aku nak cite dengan agak la ayat sakit hati aku...aku hampir 2 bulan xapply cuti..walaupun time tu aku dah dekat nak kawin...bakal laki aku nak jumpa apa semua, aku tak nak sebab aku xnak amik cuti..aku takut kerja aku + kerja kawan aku tu..tak settle sebelum aku nak kawin..pastu kawan aku pulak suke2 dengan happy dia apply cuti sampai 3bulan..so aku xkesah..sebab dan berangan akan dapat lebih bonus borganzaa yang aku akan dapat..sape xnak wooii..boleh buat belanja kawin apa kan..memang syoookkk...boleh buat belanja year end sale..hahahakkk...

ok lagi satu nak cite..ce citer..ce citer...aku rajin sangat giler..bile tolong buat kerja ni...aku tepaksa buat kerja kawan aku dulu, mana taknyer..bayaran ni URGENT giler tahap gaban, akaun tu boleh buat time orang xde..tapi bayaran bile staff xde sape yang nak proses kan..jadi one day aku akan buat bayaran..bile kul4 aku akan buat akaun + aset + hasil..giler kan...memang giler..tapi aku tetap cekal, cz bonus ma..bonus di mata ku...hahaha

so dalam 3bulan ni, aku selalu balik lewat, kadang sampai kul11 malam, aku sangat letih tapi aku fikir tanggungjawab aku, dengan nak closing akaun masa tu, persiapan nak kawin..aku terlalu busy yang teramat..blog pun aku tak layan beb...bile aku balik lewat kul10..malam aku sempat lagi untuk buat kueh..aku akan buat kueh n jual..sekurang-kurangnya aku dapat RM20.00 sehari..time ni memang sengkek, sebab aku ngah buat persiapan nak kawin..jadi mengharap dan terus berharap bonus ini dapat membantu aku..TERLALU MENGHARAP...

Ya allah, memang hati aku sukar nak mencari keikhlasan ini, hanya ko yang mengerti, macam mana deritanya aku menanggung kerja ini ya allah..walaupun aku sakit, derita, letih..kena marah dengan mak bapak aku, yang aku ni memang fikir kerja jerk..xdapat spend time with family, aku harungi semua tu..sabtu time cuti pun aku datang...dengan niat, aku nak cuti kawin dengan tenang, berada di pelamin dengan senyuman yang menawan, dan happy dengan orang yang akan bergelar suami aku..aku xnak time aku kawin, bos aku coll untuk tanyakan bayaran, akaun dan segalanya..jadi disebabkan itu ya allah aku sanggup harungi semua..dan memang berharap aku dihargai ini semua..dengan bonus yang akan aku dapat...

dan kini aku nak umumkan semua yang aku cite kat atas tu, akan jadi pengajara untuk aku...dan aku tak kan lupe sampai mati..memang sukar untuk cari keikhlasan ini..apa yang aku harap semua tidak dapat..kenapa orang atas boleh2 buat keputusan TIDAK SETUJU BAYAR..ko ingat aku tak buat kerja apa...aku sakit hati..ko xnak pulak tengok thumb print aku kan..memang aku balik tahap gaban punyer lewat..ko tak nak pulak tengok kejayaan aku tutup akaun pada 02 januari 2011..yela dah 1 jan cuti kan..nape mesti ko tak nak bayar ape yang memang aku patut dapat..

kengkawan, hati aku sakit kengkawan..terlalu sakit..tapi sedih dan sakit ati ni, aku tak boleh nangis..aku tak tahu nape..air mata aku tak nak keluar...aku sedih giler..gilerrrrrrrrrrrrrr... memang terlalu sakit..cite ni aku pendam terlalu lama..aku tak pernah teringin nak jadikan entry..tapi hati ni semakin sakit beb..semakin aku ingat aku semakin sakit..kerja yang aku buat ni...orang yang atas tu..cakap xboleh belah..biar Allah jerk yang balas semuanya..

Mungkin kini, Allah juga nak tunjuk lagi..cz kawan aku tu, mengandung lagi dan akan due pada akhir tahun lagi..aku akan jadikan cite aku kat atas tu jadi pengajaran untuk aku...aku dah tak kesah semuanye..klu dulu, aku akan balik lewat untuk memastikan semua kerja aku settle..tapi sekarang..cukup waktu..masuk dan keluar..

untuk orang atas..korang tak rasa penderitaan aku selama ni..tapi xpe..aku masih ada keluarga, ada suami yang sayang kat aku, jadi pendorong kat aku..kalu ko nak tau..aku benci giler korang semua...bile aku 'ter'nampak muke korang..aku menyampah..tapi nasihat adik aku, aku sape nak ade perasaan itu, sedangkan Nabi pun boleh maafkan umat, tapi aku??? 

Ya allah, aku mohon keampunan, sukar untuk aku mencari keikhlasan diri..moga aku dimaafkan, moga satu hari..keikhlasan itu ada untuk hati aku..ku mohon doa semua moga aku mendapat kerja yang baru..aku tak sanggup untuk terus sakit dan deritakan hati aku selamany di sini..ya Allah. murahkanla rezeki aku..AMIN~

terima kasih sebab layan luahan hati aku..u/p: cite ni sape2 terasa xpun terasa masam ke apa, penulis yang comeil ini mintak maan k..tapi memang tiada kaitan dengan syesape pun ini cite..moga kite semua diberkati... 

~huhu..post..poyo..untuk sedapkan ati sendiri~











Tiada ulasan:

Catat Ulasan